Utrecht: Stichting Presentie, in opdracht van ActiZ, organisatie van zorgondernemers
Hoe kan de zogeheten ‘zachte kant’ van zorg in beeld gebracht en benut worden voor kwaliteitsverbetering en (externe) verantwoording? Deze vraag was voor ActiZ aanleiding om in het kader van ActiZ ’Thematisch Werkprogramma Vernieuwd Kwaliteitsbewustzijn’ samen met een zestal zorgorganisaties en Stichting Presentie de aard en de werking van een aantal leermiddelen te onderzoeken. Daarbij werd onderzocht wat werkt, welke doorwerking daarbij ontstaat en waarom het werkt. Met ‘kwaliteitsbewustzijn’ wordt hier bedoeld dat je als professional voortdurend bedacht bent op de inhoudelijke vraag naar kwaliteit en het bewustzijn hebt dat je handelen en de gevolgen ervan daaraan afgemeten moeten worden. Het gaat om een zekere wakkerheid en het besef dat je handelen wellicht gestuurd wordt door richtlijnen, protocollen of gewoontes, maar dat dat niet perse voldoende is en dat je er voortdurend de vraag bij moet stellen: doe ik daar goed aan voor de cliënt? Die wakkerheid, het anders willen kijken, duiden en doen, moet daarbij uit jezelf komt en niet afhankelijk zijn van wat door ‘buiten’ (bv. door de inspectie) wordt ingegeven: ook zonder de CQ en andere kengetallen of registratie-eisen dient men kritisch betrokken te zijn op de kwaliteitsvraag.