Skip to content
Twitter Linkedin Instagram
inloggen
0

Mijn winkelwagen

English flag - international page for Presence Foundation
Stichting Presentie
  • Algemeen
    • Wat is Presentie
    • Wat doen wij?
    • Actueel
    • Agenda
    • Blogs
    • Folders
    Menu
    • Wat is Presentie
    • Wat doen wij?
    • Actueel
    • Agenda
    • Blogs
    • Folders
  • Opleidingen
    • Basisscholing
    • Leergangen
    • Thematische modules
    • Testimonials
    Menu
    • Basisscholing
    • Leergangen
    • Thematische modules
    • Testimonials
  • Aanbod op maat
    • Van small tot large
    • Kenmerken presentieprojecten
    • Voorbeelden
    • Testimonials
    • Opdrachtgevers
    • Prijsindicatie
    • Aanvraag lezingen/workshops
    Menu
    • Van small tot large
    • Kenmerken presentieprojecten
    • Voorbeelden
    • Testimonials
    • Opdrachtgevers
    • Prijsindicatie
    • Aanvraag lezingen/workshops
  • Onderzoek
    • Introductie
    • Wetenschappelijk onderzoek
    • Inquiry
    • Voorbeelden
    Menu
    • Introductie
    • Wetenschappelijk onderzoek
    • Inquiry
    • Voorbeelden
  • Kennisbank
    • Kennisbank publicaties
    • Videoregistraties
    Menu
    • Kennisbank publicaties
    • Videoregistraties
  • Organisatie
    • Beleid
    • Jaarstukken
    • ANBI
    • Over ons
    • Over de foto’s
    Menu
    • Beleid
    • Jaarstukken
    • ANBI
    • Over ons
    • Over de foto’s
  • Contact
SHOP
inloggen

Docent(en)

Loading...
Jan den Bakker
Jan den Bakker
YvNoort 2
Yvon van Noort

Docenten informatie

Jan den Bakker is staflid van Stichting Presentie en begeleidt organisaties bij het werken volgens de presentiebenadering. Hij heeft met name werkervaring opgedaan in lijn- en staffuncties in de gezondheidszorg en gebruikt die ervaring om theorie en praktijk met elkaar te verbinden. Zijn specifieke aandachtspunten zijn de organisatiekundige en veranderkundige aspecten van presentie waaronder kwaliteit en verantwoording.

Yvon van Noort is staflid van Stichting Presentie en begeleidt zorgorganisaties bij het werken volgens de presentiebenadering. Zij heeft ruime werkervaring in het onderwijs, de zorgsector en bij adviesbureaus. Zij begeleidt intensieve leertrajecten in allerlei sectoren.

Entree-eisen / Niveau

Met elke deelnemer wordt vooraf verkend of de leergang past bij zijn of haar leervraag.

Doelen

De doelen van de leergang zijn, onder andere, dat deelnemers nieuwe mogelijkheden zien om de kwaliteit van het relationeel werken te ondersteunen, creatieve verbindingen kunnen maken tussen concepten én tussen organisaties en zich gesterkt voelen het gesprek aan te gaan over passende vormen van verantwoording.

Doelgroep

De leergang staat open voor iedereen die betrokken is bij kwaliteit en verantwoording in en tussen zorgorganisaties. Zoals bijvoorbeeld kwaliteitsfunctionarissen, bestuurders, toezichthouders, inkopers, leidinggevenden en uitvoerende professionals. Wij streven bij de samenstelling van de leergroep naar een gevarieerde groep deelnemers.

Leergang Kwaliteit en Verantwoording

Stichting Presentie biedt een leergang Kwaliteit en Verantwoording. Vanuit het perspectief van presentie (en zorgethiek) wordt een andere manier van realiseren, organiseren en verantwoorden van kwaliteit uitgewerkt. De leergang wordt begeleid door Jan den Bakker en Yvon van Noort.  

Realiseren, organiseren en verantwoorden van kwaliteit
In 2018 verscheen het boek ‘De ontdekking van kwaliteit’, geschreven door Andries Baart in samenwerking met Jan den Bakker. Het boek heeft veel aandacht gekregen en zowel haar inhoudelijke onderbouwing als haar praktische uitwerking in een ZorgEthisch kwaliteitsModel, zijn voor veel organisaties in zorg, welzijn en onderwijs aanleiding om anders over kwaliteit na te denken. Daarbij wordt steeds meer naar bij de praktijk passende vormen van verantwoording gezocht.

De afgelopen jaren is door Stichting Presentie volop geëxperimenteerd. Die ervaringen zijn het uitgangspunt voor de leergang.  De leergang stimuleert de deelnemers zelf te experimenteren met het anders realiseren, organiseren en verantwoorden van kwaliteit in de eigen organisatie.

De deelnemers maken allereerst kennis met de pijlers onder deze manier van denken over kwaliteit en goede zorg. Aan de basis staat de gedachte dat alle zorg, hulp, ondersteuning en onderwijs relationeel werken is. We zetten de consequenties daarvan tegenover bestaande en gebruikelijke manieren van denken over kwaliteit. We gaan ook steeds praktisch aan de slag zodat de vertaling gemaakt kan worden naar het eigen werk.    

Download hier de folder van de Leergang Kwaliteit en verantwoording 2022/2023

Presentie
Inhoudelijke beschrijving

De opzet van de leergang
De leergang beslaat een periode van twee maanden en bestaat uit vier ééndaagse bijeenkomsten. Met elke deelnemer wordt vooraf verkend of de leergang past bij zijn of haar leervraag. De leergang wordt afgesloten met een dag waarop de deelnemers een eigen praktijkcasus presenteren waaraan in de leergang is gewerkt. Praktijkcasussen kunnen bijvoorbeeld zijn: de formulering van nieuw kwaliteitsbeleid, introductie van een kwaliteitsberaad, nieuwe vormen van verantwoording.

 

Presentie
Programma overzicht

Dag 1: De pijlers onder zorgethisch denken over kwaliteit
Relationeel zorg geven, cultiveren van kwaliteitsbewustzijn en verstandigheid zijn de pijlers onder een zorgethische manier van kwaliteitsdenken. Hoe dat zich verhoudt tot bestaande opvattingen en de inherente spanningen in de praktijk van alle dag, wordt verkend op deze eerste dag.

Dag 2: Invalshoeken en aspecten van kwaliteit
Het ZorgEthisch kwaliteitsModel (ZEM) gebruikt vier verschillende invalshoeken om over kwaliteit na te denken en focust steeds de aandacht op de specifieke aspecten die, volgens ons, voor kwaliteit en verantwoording relevant zijn. We verkennen het model en de onderlinge samenhang van de aspecten.

Dag 3: Praktisch werken met het ZEM
We oefenen met diverse vormen waarin het ZEM gebruikt kan worden. Kwaliteitsberaad is één van vormen. Kwaliteitsberaad helpt cultiveren van kwaliteitsbewustzijn te versterken maar is ook te zien als een vorm van verantwoording.

Dag 4: Presenteren en bespreken van de eigen praktijkcasus
Op dag 4 presenteren deelnemers een eigen praktijkcase waaraan in de leergang is gewerkt. We bespreken de werkstukken vanuit de verschillende kaders die zijn aangereikt.

Praktische Informatie

  • De leergang bestaat uit 4 bijeenkomsten van 09.30 tot 17.00 uur (incl. lunch).
  • Data: vrijdag 9 december 2022, vrijdag 13 januari 2023, vrijdag 10 februari 2023 en vrijdag 10 maart 2023.
  • Locatie: Utrecht
  • De kosten bedragen € 2.390,- per deelnemer. Voor elke volgende deelnemer uit één organisatie geldt een korting van 10 % en bedraagt de prijs € 2.150,-.
  • Verplichte literatuur (niet in de prijs inbegrepen):
    – Elly Beurskens, Marije van der Linde, Andries Baart (2019). Praktijkboek Presentie.  Bussum: uitgeverij Coutinho.
    – Andries Baart  (m.m.v. J. den Bakker) (2018). De ontdekking van kwaliteit. Theorie en praktijk van relationeel zorg geven.Amsterdam: uitgeverij SWP
    – Jan den Bakker, Bernadette Willemse (2018). Goede zorg is beweging, Goede zorg vraagt beweging. Realiseren, organiseren en verantwoorden van goede zorg bij De Hagert. Utrecht: Stichting Presentie en Trimbos-instituut. Gratis als PDF beschikbaar.

Aanvullende literatuur wordt beschikbaar gesteld tijdens de leergang.

Uw inschrijving wordt behandeld in volgorde van binnenkomst en de aanmelding is definitief na het voldoen van het cursusgeld.

Met elke deelnemer wordt vooraf verkend of de leergang past bij zijn of haar leervraag.

De leergang vindt doorgang als er ten minste 10 deelnemers zijn. We raden aan om met twee of meer mensen uit één organisatie deel te nemen. Dat versterkt het leerproces.

 

Hier inschrijven

Vorige Module Leren van praktijksituaties Volgende Toets voor vrijwilligerscoördinatoren

Post- en bezoekadres
(alleen op afspraak):
De Pionier, ruimte 2.03A
Grebbeberglaan 15
3527 VX Utrecht

Ma-Vr: 09:00 – 17:00 uur

Twitter Linkedin
Algemene Voorwaarden Zakelijk
Algemene Voorwaarden Open Aanbod
Privacybeleid

© 2021 Presentie Design by TeijgelerMedia

Wachtwoord vergeten?