Stichting Presentie biedt een verkorte leergang Kwaliteit en Verantwoording. Vanuit het perspectief van presentie (en zorgethiek) wordt een andere manier van realiseren, organiseren en verantwoorden van kwaliteit uitgewerkt. De leergang wordt begeleid door Jan den Bakker en Chantalle Laheij.
Realiseren, organiseren en verantwoorden van kwaliteit
In 2018 verscheen het boek ‘De ontdekking van kwaliteit’, geschreven door Andries Baart in samenwerking met Jan den Bakker. Het boek heeft veel aandacht gekregen en zowel haar inhoudelijke onderbouwing als haar praktische uitwerking in een ZorgEthisch kwaliteitsModel, zijn voor veel organisaties in zorg, welzijn en onderwijs aanleiding om anders over kwaliteit na te denken. Daarbij wordt steeds meer naar bij de praktijk passende vormen van (narratieve) verantwoording gezocht.
De afgelopen jaren is door Stichting Presentie volop geëxperimenteerd. Die ervaringen zijn het uitgangspunt voor de leergang. De leergang stimuleert de deelnemers zelf te experimenteren met het anders realiseren, organiseren en verantwoorden van kwaliteit in de eigen organisatie.
De deelnemers maken allereerst kennis met de pijlers onder deze manier van denken over kwaliteit en goede zorg. Aan de basis staat de gedachte dat alle zorg, hulp, ondersteuning en onderwijs relationeel werken is. We zetten de consequenties daarvan tegenover bestaande en gebruikelijke manieren van denken over kwaliteit. We gaan ook steeds praktisch aan de slag zodat de vertaling gemaakt kan worden naar het eigen werk. Is het zorgethische kwaliteitsmodel een versterking, een aanvulling of een vervanging van manier waarop kwaliteit wordt gerealiseerd, georganiseerd en verantwoord?