Permanent leren is een belangrijk element van presentiebeoefening. Door praktijksituaties die je meemaakt te onderzoeken en te doordenken met collega’s, leer je over jezelf en je vak. De nadruk ligt daarbij vooral op het leren van en met elkaar, en minder op het oplossen van een probleem – al kan dat wel de uitkomst van het proces zijn.
We bespreken tijdens onze bijeenkomsten telkens één situatie (door een van de deelnemers ingebracht) waarin een worsteling zit. Die situatie gaan we nauwkeurig onderzoeken: traag en met veel details (‘Hoe ging het precies?’). Daarbij hebben we uitdrukkelijk aandacht voor wat we het ‘cliëntperspectief’ noemen, en diepen we ook het perspectief van de professional uit.
Door het traag en precies uitvragen:
- leer je jezelf kennen als professional
- word je je (meer) bewust van je blinde vlekken, vooronderstellingen, aannames en interpretaties
- krijg je meer begrip voor de cliënt door van perspectief te wisselen
- leer je andere vragen aan jezelf en de situatie stellen, dan je misschien gewend bent
- verbreed en verdiep je je inzicht in praktijksituaties vanuit meerdere perspectieven
- ga je beter begrijpen wat je in de betreffende situatie te doen hebt als professional.
Meer weten? Neem contact met ons op.