Skip to content
Twitter Linkedin Instagram
inloggen
0

Mijn winkelwagen

English flag - international page for Presence Foundation
inloggen
Stichting Presentie
  • Algemeen
    • Wat is Presentie
    • Wat doen wij?
    • Actueel
    • Agenda
    • Blogs
    • Folders
    Menu
    • Wat is Presentie
    • Wat doen wij?
    • Actueel
    • Agenda
    • Blogs
    • Folders
  • Opleidingen
    • Basisscholing
    • Leergangen
    • Thematische modules
    • Testimonials
    Menu
    • Basisscholing
    • Leergangen
    • Thematische modules
    • Testimonials
  • Aanbod op maat
    • Van small tot large
    • Kenmerken presentieprojecten
    • Voorbeelden
    • Testimonials
    • Opdrachtgevers
    • Aanvraag lezingen/workshops
    Menu
    • Van small tot large
    • Kenmerken presentieprojecten
    • Voorbeelden
    • Testimonials
    • Opdrachtgevers
    • Aanvraag lezingen/workshops
  • Onderzoek
    • Introductie
    • Wetenschappelijk onderzoek
    • Inquiry
    • Voorbeelden/Thema’s
    Menu
    • Introductie
    • Wetenschappelijk onderzoek
    • Inquiry
    • Voorbeelden/Thema’s
  • Kennisbank
    • Kennisbank publicaties
    • Videoregistraties
    Menu
    • Kennisbank publicaties
    • Videoregistraties
  • Organisatie
    • Beleid
    • Jaarstukken
    • ANBI
    • Over ons
    • Over de foto’s
    Menu
    • Beleid
    • Jaarstukken
    • ANBI
    • Over ons
    • Over de foto’s
  • Contact
SHOP

Docent(en)

Loading...
Yvon van Noort

Docenten informatie

Hoofddocent is Yvon van Noort, staflid van Stichting Presentie; naast haar functioneren per cursusdag wisselende gastdocenten die praktijkervaring hebben in de presentiebeoefening.

Entree-eisen / Niveau

HBO of vergelijkbaar

Doelen

De module beoogt dat deelnemers de theorie van de presentie op een zodanig niveau begrijpen dat zij hun eigen praktijk en die van anderen kunnen doordenken vanuit het gezichtspunt van presentie.

Doelgroep

Professionals in sectoren als zorg, welzijn en geestelijke verzorging. Zowel uitvoerenden als werkers in ondersteunende functies (zoals onderwijs, training en management) kunnen deelnemen

Basismodule 1: Introductie in de presentie

Minimaal 2 maal per jaar wordt de zesdaagse basismodule ‘Introductie in de presentie’ aangeboden. In deze module wordt, naast een algemene inleiding in de grondslagen van presentie, onder andere ingegaan op relationeel werken, exposure, waarneming, leefwereldaansluiting, ‘erbij blijven’ en praktische wijsheid. Het geheel vormt een grondige kennismaking met presentie als theorie en als benadering.

Naast de cursusdagen moeten deelnemers rekening houden met 1 à 2 dagdelen voorbereiding (literatuurstudie) per cursusdag.

De Basismodule ‘Introductie in de presentie’ is geaccrediteerd door:

  • Accreditatiebureau Kwaliteitsregister V&V en Register Zorgprofessionals: 36 punten
  • Accreditatiebureau Verpleegkundig Specialisten Register: 30 punten
  • Registerplein (voorheen Beroepsregister van Agogisch en Maatschappelijk werkers): 36 punten
  • Stichting Kwaliteitsregister Jeugd (SKJ): 54 punten
  • Stichting Kwaliteitsregister Geestelijk Verzorgers (SKGV): 10,5 punten

Meer weten? Neem contact met ons op.

Presentie
Inhoudelijke beschrijving

PRESENTIEBEOEFENING
In de presentiebeoefening wordt er gestreefd naar ‘er zijn met’ en zo ook ‘er zijn voor’ de kwetsbare ander die aangewezen is op professionele hulp en steun van bijvoorbeeld maatschappelijk werkers, verpleegkundigen en verzorgenden, verslavingsdeskundigen, geestelijk verzorgenden, jongerenwerkers, jeugdzorg, artsen, psychiaters etc.

Dat gebeurt allereerst door aan te sluiten bij en af te stemmen op de leefwereld en levensloop van de ander. En daarnaast door het aangaan van een relatie die de ander goed doet én die richting geeft aan de gezochte hulp en steun. Presentie biedt hulp, steun en zorg door echte bekommernis die het verhaal en het leven van de ander helpt te verstaan en verder te brengen. Ze geeft de hulpzoekende daarbij de erkenning en steun dat h/zij voluit in tel is, geëerd wordt en een maatschappelijke positie mag innemen. Presentie bevordert dat de ander tevoorschijn kan komen en het beste van zijn of haar mogelijkheden waar kan maken. Daarbij wordt niemand afgeschreven of verlaten. Vaak wordt presentie gekenmerkt door een voorzichtige en aandachtige traagheid van werken. Zo komt er ruimte voor wat zich niet laat maken of afdwingen. Daarbij  durft presentie te verdragen wat niet kan en blijft ze ook bij dat wat niet goed komt.

De presentiebeoefenaar biedt behalve de eigen (professionele) expertise en competenties ook zichzelf aan. Dat gebeurt transparant en methodisch. De presentiebeoefening start vanuit een latende modus. Dat betekent: de tijd nemen om goed te kijken, niet te snel oordelen of een diagnose stellen, een open mind houden. Maar uiteindelijk is presentie een praktische en professionele manier van doen die de nodige competenties vraagt.  Daarin gaan menslievende zorg (zoals Annelies van Heijst dat noemt) en hoogwaardige vakbekwaamheid hand in hand. Het is een manier van doen die vraagt om gevoel voor subtiliteit, vakmanschap, praktische wijsheid en liefdevolle trouw.

Presentie
Programma overzicht

DAG 1: INLEIDING IN DE PRESENTIETHEORIE

Presentie is geen methode met precies omschreven doelen, stappenplannen en vaste manieren van doen. Het is een benadering die uitgaat van bepaalde principes, theoretische concepten, mensbeelden en waarden die de basis en het uitgangspunt vormen van zorgpraktijken. De presentiebenadering biedt daarmee handvatten om te reflecteren over het eigen handelen: waarom doe ik wat ik doe, is dit wel het goede voor de cliënt, waar is het uiteindelijk om te doen, wat is hier goede zorg, en hoe verantwoord ik mijn optreden? In een eerste inleiding wordt ingegaan op de grondslagen van de presentiebenadering en wat zij uiteindelijk beoogt.

 

DAG 2: AANSLUITEN EN AFSTEMMEN

Essentieel in de presentiebenadering is de basale, radicale toewending naar degenen op wie je als presentiebeoefenaar betrokken wilt zijn. Aansluiten en afstemmen is daarbij van cruciaal belang als we de ander hulp en zorg willen bieden die ook echt helpt en die past bij wie hij of zij is. Maar het is ingewikkelder dan het lijkt en het betekent een voortdurend zoekproces. Waarom zou je willen aansluiten, waarbij sluit je dan bij aan en wat doe je eigenlijk als je aansluit? Aansluiten is niet hetzelfde als ‘u vraagt, wij draaien’, of alles maar goed vinden, of  empathisch en vriendelijk zijn. Het is daarentegen een proces waar veel bij komt kijken en dat nooit af is. Je moet je steeds weer opnieuw tot de ander verhouden en dat kan niet volgens een bepaald format of een vaste routine.  

 

DAG 3: VERVOLG AANSLUITEN EN WAARNEMEN

Om goed te kunnen aansluiten bij de ander is het van belang dat we ons eigen perspectief, onze eigen vertrouwde manier van waarnemen, steeds bevragen en (laten) corrigeren. Het gaat om perspectiefwisseling: hoe ziet de ander de wereld, en kan ik het andere/vreemde toelaten, ben ik daar ontvankelijk voor? Een van de manieren waarop dat bevragen en (laten) corrigeren kan gebeuren is door middel van blootstelling aan het ‘andere leven’ (bijv. in de buurt, in een woonvoorziening, in de gevangenis, in een kliniek etc.). Dat noemen we ‘exposure’. Grondslag voor de exposure is de het zo open mogelijk waarnemen, waarbij je je bewust bent of wordt van je eigen blik en de gekleurdheid daarvan door vooringenomenheden, veronderstellingen, onbewuste aannames en interpretaties. Tijdens de les wordt geoefend met het opsporen van deze ‘kleuringen’.

 

DAG 4: JE WERK RELATIONEEL STUREN EN INRICHTEN

De presentiebenadering onderscheidt zich van andere benaderingen door de primaire focus op relationele sturing, en niet alleen op sturing door regels, voorschriften en protocollen. Dat is nog niet eenvoudig en veronderstelt bijzondere competenties en kwaliteiten. In deze les diepen we enkele methodische kenmerken van relationeel werken nader uit. Ook besteden we aandacht aan zelfzorg en relationeel begrenzen, essentieel om het werk met voldoening en plezier te blijven doen.

 

DAG 5: RELATIONEEL WERKEN ALS ‘ERBIJ BLIJVEN’: LIJDEN EN TROOST

Als presentiebeoefenaar probeer je de ander nabij te zijn en te blijven. Dat is niet altijd gemakkelijk. In de vierde bijeenkomst staan het ontwikkelen van betrokkenheid en het zoeken van nabijheid maar ook hun tegendeel (op afstand gaan) centraal. Bovendien wordt er aandacht geschonken aan de betekenis van lijden, aan het aandurven van tragische verscheurdheid en aan de omgang met je eigen machteloosheid. Tegen die achtergrond wordt ook ingegaan op eenzaamheid (als kern van veel lijden) en op de kwestie wat mensen eigenlijk vragen als ze zoeken naar hulp en troost.

 

DAG 6: PRAKTISCH WIJZE PROFESSIONALITEIT

Om goede presentiebeoefening mogelijk te maken is meer nodig dan alleen goedwillende en bekwame professionals. Presentie heb je niet zomaar, present moet je worden, met elkaar in de organisatie. Dat brengt altijd onzekerheden met zich mee, het vraagt om zoeken met elkaar naar juiste wegen en oplossingen, en het vraagt om moed en vrijmoedigheid en de durf om het anders te doen. Daarbij hoort een type professionaliteit dat we ‘praktische wijsheid’ noemen. In deze les verdiepen we ons in de vraag wat praktische wijsheid is en wanneer je ze nodig hebt. We gaan in op de vraag hoe je, vanuit praktische wijsheid, om kunt gaan met regels en voorschriften.

Praktische Informatie

  • De module beslaat 6 lesdagen van 9.30 tot 16.00 uur
  • De eerstvolgende module start in het najaar van 2025. De data zijn op de vrijdagen:
    • 19 september
    • 10 oktober
    • 31 oktober
    • 14 november
    • 28 november
    • 12 december
  • Prijs: ca. € 1.795,- (incl. handouts, excl. verplichte literatuur: Elly Beurskens, Marije van der Linde, Andries Baart, Praktijkboek presentie. Bussum 2019. Uitgeverij Coutinho. Prijs € 30,95)
  • Cursuslocatie: Omgeving Utrecht
  • Inclusief lunch
  • Groepsgrootte: circa 14 tot 20 personen

Meer weten? Neem contact met ons op.

Hier inschrijven

Afrondingen

Deelnemers ontvangen een bewijs van deelname indien zij minimaal 5 van de 6 lesdagen hebben bijgewoond en de gemiste bijeenkomst hebben gecompenseerd met een vervangende opdracht.

Doorstroommogelijkheden

Cursisten met een bewijs van deelname kunnen doorstromen naar basismodule 2 (verdieping in de presentie).

Coördinatoren van organisaties voor zorgvrijwilligers kunnen aansluitend op Basismodule 1 een toets afleggen. Daarmee kunnen zij zich kwalificeren om  de eigen vrijwilligers te scholen in presentie. Klik hier voor meer informatie of neem contact met ons op via het contactformulier.

Vorige Basismodule 2: Verdieping in de presentie Volgende Module Leren van praktijksituaties

Post- en bezoekadres
(alleen op afspraak):
De Pionier, ruimte 2.03A
Grebbeberglaan 15
3527 VX Utrecht

Ma-Vr: 09:00 – 17:00 uur

Twitter Linkedin
Algemene Voorwaarden Zakelijk
Algemene Voorwaarden Open Aanbod
Privacybeleid

© 2025 Presentie design by TeijgelerMedia

Wachtwoord vergeten?