Beleid
Doelstelling conform de statuten
- het bevorderen, uitdragen, verder ontwikkelen en verdiepen van de presentiebenadering, met name zoals gebaseerd op het gedachtegoed van prof. dr. Andries Baart
- het scheppen, onderhouden en versterken van een daarvoor nuttige infrastructuur
- het opzetten en in stand houden van praktijken waarin deze presentiebenadering wordt beoefend, onderwezen, onderzocht en overgedragen
De stichting tracht dit doel te bereiken door:
- het (doen) beleggen van uitwisseling-, studie- en verdiepingsbijeenkomsten op het terrein van de presentiebeoefening en de presentietheorie
- het (doen) uitvoeren van onderzoek en verkenningen op het terrein van de presentiebeoefening en de presentietheorie
- het vestigen van bijzondere leerstoelen en lectoraten en het benoemen van bijzonder hoogleraren en lectoren en zo mogelijk ander personeel bij instellingen van wetenschappelijk en hoger onderwijs overeenkomstig de daarvoor vastgestelde wettelijke regelingen
- het geven en verspreiden van inlichtingen en informatie op het terrein van de presentiebeoefening en de presentietheorie en het verzorgen of (doen) uitgeven van daartoe dienstig materiaal
- het ondernemen van andere activiteiten die deze doelstelling bevorderen;
- het verzamelen van geldmiddelen ten dienste van de hierboven genoemde activiteiten
De stichting beoogt niet het maken van winst.
Waar wij voor staan
Stichting Presentie wil bijdragen aan een fatsoenlijke en herbergzame samenleving waarin men omziet naar en zorgdraagt voor elkaar, daarbij in het bijzonder de aandacht richtend op degenen die het meest kwetsbaar zijn en afhankelijk van de zorg van anderen.
Stichting Presentie kiest daarvoor de ingang van zorgpraktijken, door professionals (en in mindere mate vrijwilligers) in alle lagen van de organisatie te ondersteunen, door specifieke kennis in te brengen en te ontwikkelen en door stemversterker te zijn voor degenen die niet als vanzelfsprekend gehoord worden.
Stichting Presentie profileert zich daartoe als een kennisinstituut, waarin specifieke manieren van vorming worden ontwikkeld en aangeboden en waar op een specifieke manier onderzoek wordt gedaan. Dit gebeurt altijd in wisselwerking met elkaar en in, met en ten behoeve van die zorgpraktijk.
We putten daarbij uit rijke kennisbronnen, in het bijzonder die van de presentietheorie en de zorgethiek, bouwen verder aan empirisch gefundeerde kennis over goede zorgpraktijken en bevorderen toepassing van deze kennisbronnen in die zorgpraktijken.
Kernthema’s
Om bij te kunnen dragen aan het denken over en het werken aan de inhoudelijk, politiek en/of methodisch prangende kwesties (‘burning issues’) van zorgprofessionals en zorgorganisaties vanuit het eigen perspectief en de eigen expertise van Stichting Presentie, wil ze werken aan het verder ontwikkelen van:
- het presentietheoretisch perspectief op werken met en voor mensen, zowel op basis van eigen empirisch en theoretisch onderzoek als door het te verbinden met en te laten bekritiseren en aanvullen door onderzoeksbevindingen en inzichten van ‘fellow travelers’ – waaronder zorgethici, politieke fenomenologen, kritische sociologen en complexiteitsdenkers
- de presentietheoretische methodologie voor empirisch onderzoek, door de consequenties van een radicaal relationeel perspectief (waarbij je dus alles relationeel benadert en benoemt) op beschikbare methodes – zoals ‘shadowing’ – en concepten – zoals ‘binnenperspectief’ – te doordenken
- een trans-disciplinaire benadering van ‘burning issues’ waarbij niet alleen de inbreng vanuit verschillende disciplines – denk aan de verschillende (academische en HBO-) disciplines die zich bezighouden met zorg, sociaal domein, financiële hulpverlening, onderwijs, woondomein, respectievelijk bestuur – bij elkaar wordt gebracht, maar ook oog is voor de wijze waarop kennis is georganiseerd en voor de verschillende paradigmata van waaruit die disciplines naar kwesties kijken
- het leren werken vanuit een presentietheoretisch perspectief – zowel door vorming als door het faciliteren en aanmoedigen van ‘inquiry’ als doorgaand leerproces in de praktijk en ten behoeve van verstandigheid
- het ‘inpassen’ van werken vanuit een presentietheoretisch perspectief in organisatorische en institutionele contexten waarin ook andere opvattingen over en methodieken voor werken met en voor mensen – zoals theorieën over ‘werkalliantie’ – opgeld doen, zonder de kritische kracht van presentie te verliezen.
Organisatie
Uitgangspunten: persoonlijk betrokken, focus op inhoud, grote mate van zelfstandigheid, dienend leiderschap, zo min mogelijk bureaucratie.
Het werk wordt uitgevoerd door een kleine kernstaf (7 Ã 8 personen) van hoogopgeleide, zelfstandig werkende medewerkers en een flexibele kring van door ons opgeleide (en begeleide) zelfstandigen. De organisatie wordt geleid door de directeur en gefaciliteerd samen met de office manager. Het (inhoudelijke) beleid komt tot stand in nauwe samenwerking tussen de directeur en de senior wetenschappelijk medewerker, uiteraard in samenspraak met de staf en het bestuur.
In geval van een leerstoel, lectoraat of practoraat wordt samen met de vestigende instantie (universiteit, hogeschool of ROC) een passende organisatievorm bepaald met een goede inhoudelijke connectie van de functionaris met de Stichting Presentie.
Â
Financiering
Hoofdinkomsten van de stichting bestaan uit inkomsten uit cursussen, opdrachten van derden (presentieprojecten), presentaties en studiebijeenkomsten. In de tarieven wordt een deel van de kennisontwikkeling van de stichting verdisconteerd, maar aanvullende financiering is nodig. Dat wordt gezocht in fondsen, (onderzoeks)subsidies en projectgelden specifiek voor kennisontwikkeling.