Introductie
Enkele kenmerken van ons onderzoek
- Dicht op en in de praktijk.
- Aanhakend bij ‘burning issues’ in de praktijk of de samenleving, dat wil zeggen: professionele, maatschappelijke of ook politieke kwesties waarmee professionals en/of organisaties worstelen.
- Lerend vanuit concrete casuïstiek: liever weinig ‘gevalsbeschrijvingen’ maar diepgaand op begrip gebracht, dan veel (kwantitatieve) data die ons weinig specifiek inzicht bieden. Overigens is een combinatie van kwalitatief onderzoek en kwantitatieve data zeer goed denkbaar.
- Meervoudige perspectieven: iedereen, op elke positie, is in het geding: cliënt/patiënt, professional, familie/mantelzorger, bestuurder, kwaliteitsmedewerker, verzekeraar.
- Steeds in samenspraak: onderzoek dient bij te dragen aan de bevordering van de praktijk en kan slechts vruchtbaar tot ontwikkeling komen in samenspraak en wisselwerking met die praktijk.
Leerstoel, lectoraat en practoraat
Onderzoeksaanbod aan organisaties
Graag denken we mee met organisaties die interesse hebben in enige vorm van onderzoek doen of het ophalen, op begrip brengen en verder ontwikkelen van praktijkkennis. Naast wetenschappelijk onderzoek, hebben we tal van andere mogelijkheden om met een onderzoeksbril naar een praktijk te kijken. Te denken valt aan (narratief) onderzoek naar opbrengsten van relationeel werken. Of praktijkgericht actie-onderzoek waarbij we, met professionals als co-onderzoekers, taal geven aan goede zorg op de werkvloer. Eerder deden we onderzoek door best practices in vignetten (kleine, voorbeeldige verhaaltjes) vorm te geven. Of door intensief te beschrijven hoe lerende wijkteams in de praktijk functioneren en wat dat vraagt en opbrengt. Onderzoek kan, kortom, de vorm krijgen van klassiek academisch onderzoek. Maar onderzoek kan ook ingezet worden om praktijkkennis op noemer te brengen in een vorm die goed aansluit bij de uitvoerende professionals. Er zijn vele varianten en vormen mogelijk.
Meer informatie over wat wij voor u kunnen doen op het gebied van onderzoek? Neem contact met ons op.
Bronnen
De belangrijkste theoretische bronnen die we in ons onderzoekswerk gebruiken komen uit de (brede) presentietheorie en de (inter)nationale literatuur over zorgethiek en ethics of care. Methodologisch putten we vooral uit de fenomenologie en practice theory. We bouwen elke dag verder aan empirisch gefundeerde kennis. Geïnspireerd en gevoed door de zorgpraktijken waarin we actief zijn.
Academische en maatschappelijke partners
In ons onderzoek werken (of werkten) we samen met onderzoekers en maatschappelijke (zorg)instellingen:
- Zorgbalans (onderzoek naar dementie; onderzoek naar narratieve verantwoording)
- Actiz (onderzoek naar anders denken over kwaliteit)
- Vereniging voor Praktijkhoudende Huisartsen (VPH) (onderzoek naar de huisarts aan het sterfbed van de eigen patiënt)
- De Nico Adriaans Stichting (NAS) te Rotterdam (onderzoek naar de leefwereld van mensen die in Rotterdam een beroep doen op de bed-bad-broodregeling voor ongeregelde migranten en afgewezen asielzoekers)
- ZZG Zorggroep / De Hagert (onderzoek naar relationele zorg in de praktijk)
- Evean (onderzoek naar narratieve verantwoording)
- Icare (onderzoek naar narratieve verantwoording)
- Esdégé-Reigersdaal (onderzoek naar professionaliteit in de VG, mensen met zeer moeilijk verstaanbaar gedrag)
- Buurtpastoraat Utrecht (onder andere: Kwetsbaar maar niet alleen kwetsbaar)
- Welzijnsorganisatie Utrecht (voorheen: Mekaar) (onderzoek naar leerprocessen in de wijk)
- Huis voor de Zorg (onderzoek naar vrijwilligers en ervaringsdeskundigen)
- Bijzonder Jeugdwerk Brabant (onderzoek gecombineerd met documentaire Bijzonder jeugdwerk)