Werkers in de zorg leren om ‘professioneel’ te handelen. Een belangrijk onderdeel daarvan is dat ze leren om hun emoties te reguleren, zo niet te parkeren omdat ze zouden storen in de beroepsuitoefening. Toch zijn er theorieën in de ethiek die onderbouwen dat gevoelens niet zonder meer nutteloos of gevaarlijk zijn. Zorg zou juist beter worden als emoties niet worden genegeerd, maar kritisch onderzocht en vruchtbaar gemaakt voor het geven van goede zorg. Als deze emoties ‘op begrip’ worden gebracht zijn ze een belangwekkende bron van kennis: ze doen begrijpen of aanvoelen wat er voor de ander op het spel staat en wat van waarde is. Op het presentiecongres in oktober gaf Désanne van Brederode een prikkelende reflectie op de vraag welke plek emoties in goede zorg moeten hebben (deze TEDtalk van Désanne van Brederode is hier te bekijken). Deze studiemiddag gaan we verder aan de slag met dit thema, vanuit de centrale stelling is dat emoties zijn, indien goed bewerkt, de professionaliteit kunnen versterken.
Verslag studiemiddag Emoties en professionaliteit d.d. 21 maart 2014
Auteur(s)
Loading...
Wim van Kessel
Jaar:
2014