Skip to content
Twitter Linkedin Instagram
inloggen
0

Mijn winkelwagen

English flag - international page for Presence Foundation
inloggen
Stichting Presentie
  • Algemeen
    • Wat is Presentie
    • Wat doen wij?
    • Actueel
    • Agenda
    • Blogs
    • Folders
    Menu
    • Wat is Presentie
    • Wat doen wij?
    • Actueel
    • Agenda
    • Blogs
    • Folders
  • Opleidingen
    • Basisscholing
    • Leergangen
    • Thematische modules
    • Testimonials
    Menu
    • Basisscholing
    • Leergangen
    • Thematische modules
    • Testimonials
  • Aanbod op maat
    • Van small tot large
    • Kenmerken presentieprojecten
    • Voorbeelden
    • Testimonials
    • Opdrachtgevers
    • Aanvraag lezingen/workshops
    Menu
    • Van small tot large
    • Kenmerken presentieprojecten
    • Voorbeelden
    • Testimonials
    • Opdrachtgevers
    • Aanvraag lezingen/workshops
  • Onderzoek
    • Introductie
    • Wetenschappelijk onderzoek
    • Inquiry
    • Voorbeelden
    Menu
    • Introductie
    • Wetenschappelijk onderzoek
    • Inquiry
    • Voorbeelden
  • Kennisbank
    • Kennisbank publicaties
    • Videoregistraties
    Menu
    • Kennisbank publicaties
    • Videoregistraties
  • Organisatie
    • Beleid
    • Jaarstukken
    • ANBI
    • Over ons
    • Over de foto’s
    Menu
    • Beleid
    • Jaarstukken
    • ANBI
    • Over ons
    • Over de foto’s
  • Contact
SHOP
Home
Kennisbank
Relationele Afstemming

Relationele Afstemming

Sommige mensen met dementie jammeren terwijl zij professionele zorg ontvangen in het verpleeghuis. Ze hebben het, in ieder geval op dat moment, niet naar hun zin, en veel professionals valt het dan zwaar hen zorg te verlenen. Wat is in die context goed om te doen en hoe kan de zorg beter? Deze vragen uit de alledaagse realiteit komen in dit boek aan de orde.

Vanuit de zorgethiek en presentietheorie is gekeken naar de zorg voor dementerenden met behulp van video-opnamen, afkomstig van een bestaande verbetermethode in de ouderenzorg, Video Interactie Begeleiding. De beelden laten oudere mensen zien die verbaal en non-verbaal hun ongenoegens proberen duidelijk te maken, samengevat in de kreten ‘au’, ‘kou’ en ‘help’. Vanuit de presentie wordt het lijden gethematiseerd en de vraag gesteld of deze jammerende mens serieus (genoeg) genomen wordt. Het vraagt om het openwrikken en het systematisch bevragen van vanzelfsprekendheden in de zorgroutine. Als hulpmiddel is een jammer- en responslijst samengesteld die gericht is op relationele afstemming tijdens de dagelijkse zorghandelingen.

Deze studie heeft een praktisch belang voor allen die betrokken zijn bij de zorgverlening aan (jammerende) mensen met dementie (zorgverleners, (para)medici, psychologen, geestelijk verzorgenden), en een theoretisch belang, omdat het gaat over goede zorg en de moraliteit ervan, en over het goede leven in de brede zin van het woord.

Verkrijgbaarheid
Klik hier om te downloaden
Te koop via derden
Verkrijgbaar via onze webshop
Auteur(s)
Loading...
Madeleine Timmermann
Uitgeverij: Boom/Lemma
Plaats: Amsterdam
Jaar: 2010
Verschijningsvorm
Boek
Thema
Relationeel werkenWaarnemenZorgethiek (Wat is goede zorg)
Domein
Ouderenzorg
Vorige Menslievende zorg – Een ethische kijk op professionaliteit Volgende Goede zorg voor mensen met dementie

Post- en bezoekadres
(alleen op afspraak):
De Pionier, ruimte 2.03A
Grebbeberglaan 15
3527 VX Utrecht

Ma-Vr: 09:00 – 17:00 uur

Twitter Linkedin
Algemene Voorwaarden Zakelijk
Algemene Voorwaarden Open Aanbod
Privacybeleid

© 2025 Presentie design by TeijgelerMedia

Wachtwoord vergeten?