Voorbeelden
Maatschappelijke opvang
Bij een instelling voor maatschappelijke opvang geven we zo’n 80 tot 90 generalistische hulpverleners een basis-leerprogramma in presentie. Ook leiden we interne leerbegeleiders op, die de kennis en de leerprocessen daarna binnen de organisatie kunnen bestendigen.
Jeugdzorg
In een grote organisatie voor jeugdzorg doen we een langdurig leertraject. Er vindt kennisoverdracht plaats over presentie en vakmanschap. In vervolg daarop worden er casuïstiekbesprekingen op maat georganiseerd. Bijvoorbeeld als een casus vastloopt omdat er tegenstrijdige perspectieven zijn binnen de ketenpartners. In deze organisatie worden ook interne leerbegeleiders opgeleid, om de beoogde presentiepraktijk duurzaam te ondersteunen. Met behandelaars, beleidsmedewerkers en directie zijn er onder meer reflectiesessies over waar de organisatie voor wil staan. En over hoe je kwaliteitssystemen zo kunt inrichten dat vakmanschap en goede zorg daar een plek in krijgen.Â
VG-zorg
Een organisatie die zorg biedt aan mensen met een verstandelijke beperking heeft ons gevraagd om met hun professionals aan de slag te gaan. Op 12 woonlocaties organiseren we leerprocessen. Daarbij staan vragen centraal als: hoe houden we onze inspiratie en ons vakmanschap op peil? Wanneer en hoe ga ik het gesprek aan met de ouders van onze cliënten? Hoe kunnen we nog beter aansluiten bij de bewoners, en werken vanuit de menselijke maat? Hoe kunnen we als medewerkers goed onderling over ons werk praten? En handelen vanuit reflectie in plaats van uit protocollen of regeltjes? In elk woonhuis is een leertraject op maat gemaakt, afgestemd op de vragen die daar leven.
GGZ
Voor een achter-de-voordeur-team organiseren we een introductie in de presentie. In zes dagen nemen we de medewerkers mee in de basisbegrippen van de theorie. En verbinden deze met voorbeelden en worstelingen uit de werkpraktijk van de medewerkers.
Ouderen- en verpleeghuiszorg
Al jaren zijn we actief in een grote organisatie voor ouderen- en verpleeghuiszorg. Per team worden leertrajecten op maat ontworpen – zowel in de intramurale zorg als in de thuiszorg. We doen casusbesprekingen en casusanalyse bij ingewikkelde situaties. Met de beleidsafdeling denken we mee over kwaliteit en verantwoording. Ons zorgethisch kwaliteitsmodel helpt daarbij om steeds vanuit meerdere perspectieven te kijken, met als centrale perspectief dat van cliënten. En we zoeken gezamenlijk naar andere vormen van (narratief) verantwoorden. Ook deden we een kwalitatief onderzoek naar het binnenperspectief van mensen met vergevorderde dementie (‘Dementie van binnenuit’).
In de wijk
Na de gemeentelijke decentralisaties hebben we een meerjarig leerteam begeleid in twee wijken in een grote stad. In het leerteam zaten professionals van de buurtteams, het (voormalig) opbouwwerk en buurtpastores uit de wijk. In zes-wekelijkse reflectiesessies was ruimte voor zelf ingebrachte casuïstiek. Die werden op noemer gebracht door begrippen en theorie vanuit de presentie. Zo zocht de leergroep continu naar nog betere aansluiting bij de leefwereld van ‘hun’ bewoners in de wijk. En naar het type professionaliteit dat daarbij paste.
In een andere regio ontwikkelt Stichting Presentie een leertraject op maat voor alle professionals in de wijkgerichte jeugdteams. Het zorgethisch kwaliteitsmodel vormt hier de helpende onderlegger.