Kenmerken van presentieprojecten
Onze ervaring leert dat presentieprojecten op een specifieke manier ingericht moeten worden. Kenmerken van onze projecten zijn onder andere:
- Een zekere traagheid: presentie leer je niet zomaar even aan met een cursusje, maar vereist een langer durend veranderingsproces bij werkers én bij management en dus geduld, maar ook letterlijk tijd.
- Het omgaan met onzekerheid: er wordt niet vooraf een kant-en-klare uitvoeringsmethodiek aangereikt die uitgerold gaat worden, maar werkers en organisatie leren de ruimte te nemen om vanuit hun eigen praktijken te gaan zien wat gedaan kan worden en hoe dat dan moet. Dat gaat dikwijls gepaard met een paradox: je neemt pas die tijd als je presentie begrijpt en de moeite waard vindt, maar je begrijpt pas presentie en je waardeert haar pas als je de tijd neemt om je erin te verdiepen.
- Wederkerigheid: presentie wordt niet als kant-en-klaar-product aangeboden, maar krijgt al lerend in en met de projectorganisatie vorm. Elk project levert nieuwe inzichten op. De (leer)opbrengsten van het ene project worden benut ten behoeve van andere praktijken en zo draagt elk project bij aan de verdere ontwikkeling van presentie.
- Aansluiting: om presentie goed op zijn plek te kunnen brengen hebben de presentiebegeleiders ruimte nodig om de aansluiting met de desbetreffende praktijk tot stand te brengen. Het vinden van goede ingangen is essentieel om een project kansrijk te laten zijn. Zij gaan op zoek naar andere wezenskenmerken dan doorgaans uit jaarverslagen en beleidsnotities naar voren komen. Zo zal er gezocht worden naar krachtige, gemotiveerde of misschien wel verborgen dragers in de organisatie zelf. Dat zoeken kost tijd en vergt een ander voorbereidingsproces dan men doorgaans gewend is.